لوازم آشپزخانه, مجله پرنس هوم

نکات مهم هنگام خرید کتری

نکات مهم هنگام خرید کتری

نکات مهم هنگام خرید کتری

استیل ایکیا 2 1

چای از دیرباز یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در بین ایرانی ها بوده است که مصرف آن  هم در وعده صبحانه و  هم در سایر وعده های روزانه در بین مردم ایران بسیار زیاد است. برای دم کردن یک چای خوش طعم نیاز به کتری و قوری خوب و با کیفیت است. کتری و قوری از جمله وسایلی هستند که در آشپزخانه همه خانواده های ایرانی یافت می شود. به غیر از مصرف زیاد چای در بین خانوارهای ایرانی در سالیان اخیر نوشیدن دمنوش های مختلف نیز در جامعه ما بسیار پر طرفدار شده است. بنابراین به جرات می توان گفت که خرید کتری و قوری از جمله پر کاربرد ترین وسایل آشپزخانه هستند.

به غیر از کیفیت و ظرفیت، زیبایی و شیک بودن کتری و قوری نیز از دیگر مواردی است که امروزه به آن توجه زیادی می شود، گر چه که این نکته را باید مد نظر قرار داد که هرگز نباید کیفیت را فدای زیبایی نماییم. چرا که کتری و قوری جزء پر مصرف ترین ملزومات آشپزخانه هستند و فقط نباید به جنبه دکوری و زیبایی آن ها دقت شود. به همین منظور در این مقاله قصد داریم نکاتی را که در هنگام خرید کتری باید مورد توجه قرار گیرد را بررسی نماییم.

 

 

 

 

انواع کتری

کتری ها در دو نمونه شیر دار و لوله دار تولید می شوند. مدل های لوله دار معمولا دارای تنوع طرح و رنگ بیشتری هستند. اما پس از جوش آمدن آب در آن ها برای برداشتن آب نیاز به جا به جایی و بلند کردن آن ها است که ممکن است این کار برای کسانی که دارای درد های خفیف در دست هستند کمی مشکل باشد. از طرفی نمونه های شیر دار دیگر نیازی به جا به جا کردن آن ها نیست و به راحتی با باز کردن شیر آن ها می توانید آب جوش را به داخل فنجان یا ظرف مورد نظرتان انتقال دهید. در هر صورت هر دو نمونه در طرح ها و کیفیت های متفاوتی تولید می گردند که باید در هنگام خرید بر اساس نیاز، انتخاب خود را انجام دهید.

نکات مهم در هنگام خرید کتری

با توجه به این که کتری از جمله وسایل ضروری و کاربردی آشپزخانه منزل و جهیزیه عروس به شمار می آید، بنابراین در هنگام خرید آن باید برخی موارد را رعایت کنیم تا یک خرید خوب انجام دهیم.

استیل ایکیا 5ظرفیت کتری

حتما در زمان خرید به این مساله توجه نمایید که کتری را فقط برای جوش آوردن آب به تعداد افراد خانواده میخواهید مورد استفاده قرار دهید یا این که در مهمانی های خانوادگی و برای تعداد افراد بیشتر قصد خرید دارید. بنابراین پس از مشخص شدن تصمیمتان اقدام به خرید کتری با ظرفیت مورد نظرتان نمایید.

کتری استیل 2 لیتری نیوهومجنس کتری

در حال حاضر کتری هایی که دارای جنس چدن، شیشه و استیل هستند از نظر جنس و کیفیت در رتبه های بالاتر قرار دارند. کتری های چدنی نسبت به انواع دیگر کتری سنگین تر هستند. آب در آن دیر تر به جوش می آید اما برای مدت زمان بیشتری آب در آن ها گرم باقی می ماند. با وجود این که کتری های چدنی لعاب کاری شده اند، اما بهتر است که پس از استفاده خشک گردند تا دچار زنگ زدگی نگردند. اگر مقاوم بودن در برابر حرارت و ماندگاری برای شما در خرید مهم است کتری های استیل بهترین گزینه هستند. با وجود آن که در آن ها  آب کمی دیر تر به جوش می آید. اما این حسن را دارند که در صورت زمین خوردن یا در حرارت بالا دچار آسیب و ضربه نمی شوند. همچنین ضد زنگ هستند و شستشوی آن ها به راحتی انجام می شود. اگر رنگ چای و دمنوشی که قصد نوشیدن آن را دارید، برای شما مهم است و میخواهید حتما رنگ آن را ببینید کتری و قوری های شیشه ای باید در اولویت خرید شما قرار بگیرند. چرا که به راحتی می توانید رنگ چای و دمنوشی که در آن ها در حال دم شدن است را ببینید. البته در مورد کتری های شیشه ای ذکر این نکته ضروری است که بهتر است به صورت مستقیم بر روی شعله قرار نگیرند و باید در زیر آن ها از شعله پخش کن استفاده شود چرا که ممکن است به دلیل تغییرات ناگهانی دما بشکنند.

 

خرید کتری لعابی

دسته

در کتری هایی که از جنس شیشه یا فلز هستند با توجه به رسانا بودن فلز و شیشه دسته آن ها زود داغ شده و ممکن است به هنگام جابجایی کتری دست شما بسوزد. بنابراین برای جابه جایی آن ها حتما باید از دستگیره آشپزخانه استفاده نمایید. البته اگر جنس دسته پلاستیکی هم باشد در حرارت زیاد داغ شده و حتی ممکن است آب شود و در صورت تماس دست با آن باعث سوختن دست شود.در بعضی از کتری ها  عایقی از حصیر بر روی دسته تعبیه شده است که می تواند کمک زیادی نماید تا از سوختن دست جلوگیری شود. در مجموع کتری های دارای دسته های چوبی گزینه بهتری برای خرید هستند.

وزن

یکی از نکاتی که در هنگام خرید کتری به آن باید توجه شود وزن کتری است. در صورتی که خود کتری وزن زیادی داشته باشد به هنگام اضافه شدن آب به آن دارای وزن بیشتری شده و سنگین تر می گردد و جا به جایی آن سخت تر می شود. کتری های چدنی معمولا دارای وزن بیشتری نسبت به نمونه های دیگر هستند. در صورتی که قصد استفاده از کتری در منزل یا محل کار با تعداد اعضای کم را دارید، در هنگام خرید کتری سبک وزن بودن آن را نیز در نظر بگیرید.

 

 

شستشو

شستشوی آسان کتری یکی دیگر از ملاک های خرید آن است. کتری های استیل در صورتی که در آن آب معدنی یا آب تصفیه شده ریخته شود در دیواره های آن رسوب ایجاد نمی شود. بنابراین شستشوی آن به راحتی امکان پذیر است و نیازی به خشک کردن آن هم نیست. چرا که به دلیل ضد زنگ بودن مشکل زنگ زدگی برای آن ها پیش نمی آید. برای شستشوی کتری ها حتما باید از اسفنج نرم استفاده شود تا خط و خش به بدنه و کف کتری وارد نگردد.

 

خروجی بخار و سوت کتری

و قوری یاس بنتاتی 3

خروجی بخار و سوت کتری از جمله مواردی است که وجود آن برای کتری ها ضرورت دارد. این خروجی

معمولا در کناره های کتری و یا در درب آن تعبیه می گردد تا در هنگام جوش آمدن آب، بخار از طریق آن از کتری خارج گردد. در صورتی که این خروجی در کتری وجود نداشته باشد ممکن است به هنگام جوش آمدن، وجود بخار آب در داخل کتری موجب سر ریز شدن آب جوش آمده شده و شعله خاموش گردد و گاز پخش شود. این مساله می تواند خطر آفرین شود. در برخی نمونه های کتری ، در دهانه خروجی بخار درب کوچکی وجود دارد که باعث می شود به محض جوش آمدن آب و خروج بخار، کتری سوت زده و به نوعی هشدار دهد که این می تواند یک مزیت برای آن کتری باشد.

 

 

 

و قوری تایلندی گلدار هومکینگ 5

دهانه کتری

گشاد بودن دهانه کتری یکی از پیش پا افتاده ترین موارد در هنگام خرید است.گر چه امروزه در ساخت کتری ها به این مساله دقت می شود چرا که شستشوی کتری های دارای دهانه تنگ به سختی انجام می پذیرد و امکان تکان دادن و چرخاندن دست برای شستشو به راحتی در داخل کتری وجود ندارد.

درب کتری

یکی از ویژگی های کتری های خوب دارا بودن کش مخصوص برای نگهداری درب کتری و قوری به دسته آن ها است که این کش باعث می شود درب کتری و قوری بر روی زمین نیفتد. به خصوص بر ای کتری و قوری هایی که از جنس سرامیکی و شیشه ای هستند و با کوچک ترین ضربه ای می شکنند وجود این کش مخصوص درب بسیار ضروری است.

 

 

 

قیمت

قیمت کالا نیز از دیگر فاکتورهای تاثیر گذار در خرید است. امروزه با توجه به وجود طیف وسیعی از کتری و قوری ها، خریدار با بازه وسیعی از قیمت ها روبرو است. اما نکته ای که وجود دارد این است که در بعضی موارد پایین بودن کیفیت دلیلی برای پایین بودن قیمت است و از طرفی در برخی نمونه های کتری و قوری خود برند نیز عاملی برای بالا بودن قیمت شده است. بنابراین در هنگام خرید فقط قیمت بالا یا پایین را دلیلی برای انتخاب خود قرار ندهید و حتما کیفیت و کارایی و دیگر پارامترها را نیز مورد بررسی قرار دهید تا انتخابی خوب و ماندگار داشته باشید.

جمع بندی

نوشیدن چای و دمنوش در بسیاری از کشور ها مانند کشور خودمان تبدیل به یک عادت و فرهنگ شده است. برای درک لذت نوشیدن یک چای خوش رنگ و طعم نیاز به داشتن کتری و قوری با کیفیت است. کیفیت و زیبایی دو فاکتوری هستند که در هنگام خرید کتری بسیار مورد توجه قرار می گیرند. در این مقاله سعی کردیم همه فاکتور های مهم در هنگام خرید کتری را بررسی نماییم تا با دید بازتر و شناخت بهتر بهترین مدل کتری مورد نظرتان را خریداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *